
Wielkanoc 2025. Ile wydamy na święta? Nowy raport pokazuje zmiany w zachowaniach konsumenckich
41,9 proc. Polaków planuje ograniczyć wydatki na wielkanocne zakupy spożywcze w 2025 roku – wynika z raportu Grupy Blix. Choć to wciąż wysoki odsetek, jest niższy niż rok wcześniej, co zdaniem ekspertów może świadczyć o stopniowym odbudowywaniu się pewności finansowej konsumentów.
Mniej oszczędzających, więcej stabilnych decyzji
W porównaniu z 2024 rokiem, liczba osób deklarujących ograniczenie świątecznych wydatków spadła o prawie 6 punktów procentowych (z 47,5 proc. do 41,9 proc.). Równocześnie wzrosła liczba konsumentów, którzy nie przewidują żadnych cięć w świątecznym budżecie – z 31 proc. do 36,2 proc.
– To sygnał, że konsumenci zaczynają odbudowywać swoją pewność finansową, choć wciąż zachowują ostrożność – zauważa Mateusz Dąbrowski z Grupy Blix. Eksperci wskazują, że za poprawę nastrojów odpowiadają m.in. wyhamowanie podwyżek cen żywności oraz wzrost wynagrodzeń.
Promocje i ostatnie decyzje
Badanie pokazało, że 17,6 proc. ankietowanych nadal nie wie, czy ograniczy wydatki. W opinii Marcina Lenkiewicza, wielu konsumentów odkłada decyzję do momentu wizyty w sklepie. Kluczową rolę mają odegrać promocje – szczególnie w kategoriach takich jak mięso, nabiał, pieczywo czy produkty luksusowe.
– Wielu niezdecydowanych będzie porównywało oferty dostępne w ostatniej chwili w różnych kanałach sprzedaży: stacjonarnym i online – komentuje ekspert.
Jak duże będą oszczędności?
Najwięcej osób (24,9 proc.) deklaruje, że ograniczy wydatki o 10–15 proc. Nieco mniej (24 proc.) planuje zmniejszyć budżet na święta o 15–20 proc., a 15,5 proc. – o 20–30 proc. Zmniejszenie wydatków o maksymalnie 10 proc. przewiduje 14,2 proc. badanych.
Zaledwie 1,3 proc. ankietowanych chce ograniczyć świąteczne wydatki o ponad połowę. To dokładnie tyle samo, co rok wcześniej.
Więcej spokoju, ale nadal z rozwagą
Choć wielu Polaków nadal ostrożnie podchodzi do świątecznych zakupów, badanie Grupy Blix potwierdza, że pesymizm sprzed roku powoli ustępuje bardziej zrównoważonemu podejściu do domowego budżetu.
Raport oparto na badaniu przeprowadzonym metodą wywiadów internetowych w dniach 28 marca – 1 kwietnia 2025 roku na grupie 1112 konsumentów odpowiedzialnych za zakupy w gospodarstwach domowych.
Fot. PAP/Grzegorz Momot