
LOT stawia na Airbusa A220
Polskie Linie Lotnicze LOT podpisały w Paryżu przełomowy kontrakt na 40 samolotów Airbus A220-100 i A220-300. Dostawy rozpoczną się w 2027 r. i potrwają do 2031 r., a przewoźnik zabezpieczył opcję na kolejne 44 maszyny. To pierwsza w historii współpraca LOT-u z Airbusem i zarazem największe zamówienie flotowe narodowych linii.
40 nowych maszyn i opcja na 44 kolejne
Kontrakt, zawarty podczas targów Paris Air Show w obecności ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka, obejmuje dwa warianty samolotu. Mniejszy A220-100 zabierze 108-133 pasażerów, a większy A220-300 – 130-160 osób. Oba modele oferują zasięg 6,7 tys. km i są napędzane silnikami Pratt & Whitney PW1500G. Po wycofaniu starszych maszyn flota krótkodystansowa LOT-u będzie oparta wyłącznie na rodzinie A220, co uprości planowanie rejsów i podniesie efektywność operacyjną.
Prezes LOT: „Nowe możliwości rozwoju”
Prezes LOT Michał Fijoł podkreśla, że nowsze, oszczędniejsze i wygodniejsze dla pasażerów samoloty „pozwolą skutecznie konkurować na europejskim niebie” i przygotują spółkę do roli głównego przewoźnika w planowanym Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Minister Klimczak nazwał umowę „największym kontraktem w historii PLL LOT” i kluczowym elementem rozwoju polskiego lotnictwa cywilnego.
Airbus A220 – program z przyszłością
A220 jest najmłodszą rodziną w ofercie Airbusa; do czerwca 2025 r. dostarczono ponad 420 egzemplarzy, a portfel zamówień przekracza 900 sztuk. Produkcja odbywa się w Mirabel (Kanada) i Mobile (USA), przy czym część komponentów powstaje w Polsce. Wiceprezes Airbusa Benoit de Saint-Exupéry wskazuje, że A220 ma przed sobą co najmniej 20–30 lat dalszego rozwoju i modernizacji.
Modernizacja floty i strategia CPK
Nowe samoloty mają wesprzeć regionalną siatkę połączeń LOT-u, zwiększyć komfort podróży i obniżyć koszty eksploatacji. Dzięki jednolitej flocie przewoźnik liczy również na uproszczenie szkoleń załóg oraz niższe wydatki serwisowe. Zamówienie wpisuje się w strategię przygotowania LOT-u do operowania z Centralnego Portu Komunikacyjnego, którego budowę rząd uznaje za priorytet infrastrukturalny.
Konkurencja i parametry techniczne
W przetargu rywalizował także brazylijski Embraer, jednak LOT postawił na Airbusa. A220-100 i -300 wyróżniają się nowoczesną kabiną, korzystnym zużyciem paliwa i niższą emisją CO₂. Każdy egzemplarz może wykonać trasy krajowe, europejskie, a nawet wybrane połączenia bliskiego zasięgu poza kontynent.
Kamień milowy dla polskiego przewoźnika
Podpisany kontrakt otwiera nowy rozdział w historii polskich linii lotniczych: LOT dołącza do rodziny operatorów Airbusa i jednocześnie dokonuje największej jednorazowej inwestycji flotowej. Pierwsze A220 pojawią się w barwach przewoźnika za niecałe dwa lata, a pełna wymiana regionalnej floty zakończy się na początku następnej dekady.
Fot. PAP/Leszek Szymański