„Mamo, ja Ci nie powiem, że nie widzę”. Ruszyła kampania o wzroku najmłodszych
W mediach społecznościowych ruszyła kampania #MamoJaCiNiePowiem, która ma na celu uświadomienie rodzicom, jak ważne jest wczesne badanie wzroku u dzieci. Akcja zwraca uwagę na problem ambliopii, czyli „leniwego oka”, które nie boli i często pozostaje niezauważone, dopóki nie jest za późno na skuteczne leczenie.
Organizatorzy akcji, która potrwa od 9 do 15 października, podkreślają, że ambliopia to zaburzenie widzenia, które często jest diagnozowane zbyt późno. Jak czytamy w materiałach kampanii, kluczowe jest, aby wzrok dziecka sprawdzić jeszcze przed 3. rokiem życia, a nie czekać na badania w wieku szkolnym.
Według szacunków, nawet ćwierć miliona dzieci w Polsce może z tego powodu trwale utracić możliwość dobrego widzenia w jednym oku – tylko dlatego, że problem nie został zauważony na czas.
Jak działa kampania?
Inicjatywa ma charakter wiralowy i polega na prostym wyzwaniu. Uczestnicy publikują swoje zdjęcie z jednym okiem zasłoniętym dłonią, a w opisie nominują trzy kolejne osoby lub instytucje do wzięcia udziału w akcji. W ten sposób przypominają innym rodzicom, jak ważne jest profilaktyczne badanie wzroku u najmłodszych.
Do akcji włączył się już m. in. Kornel Zapadka – polski zawodnik mieszanych sztuk walki oraz brazylijskiego jiu-jitsu. Wielokrotny złoty medalista mistrzostw świata, Europy i Polski w BJJ.
Celem kampanii jest uświadomienie, że małe dzieci często nie potrafią same zasygnalizować problemów ze wzrokiem. Badanie profilaktyczne u specjalisty jest jedynym sposobem na wczesne wykrycie ewentualnych nieprawidłowości.









