
WSA odrzuca skargi ekologów – terminal kontenerowy w Świnoujściu bliżej realizacji
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargi złożone przez organizacje ekologiczne z Polski i Niemiec na decyzję środowiskową GDOŚ. Wyrok otwiera drogę do kontynuacji budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu, jednej z największych inwestycji polskiej gospodarki morskiej.
Decyzja WSA potwierdza zgodność procedur
Sąd rozpatrywał skargi stowarzyszeń Lebensraum Vorpommern z wyspy Uznam i Zielone Wyspy Świnoujście dotyczące środowiskowych uwarunkowań przedsięwzięcia „Budowa Terminala Kontenerowego w Porcie Zewnętrznym w Świnoujściu”. W ustnym uzasadnieniu orzeczenia WSA podkreślił, że wydanie decyzji przez GDOŚ przebiegło zgodnie z obowiązującymi procedurami, a argumenty ekologów uznał za bezzasadne.
Wstrzymanie wykonania decyzji cofnięte
W marcu sąd tymczasowo wstrzymał wykonalność decyzji, jednak dzisiejszy wyrok oznacza utrzymanie w mocy wszystkich środowiskowych zgód wymaganych do realizacji inwestycji.
Terminal w Świnoujściu: strategiczna inwestycja
Inwestorem projektu jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, a koordynację nad nim sprawuje Ministerstwo Infrastruktury. Terminal ma być gotowy do 2029 r. i obsługiwać największe kontenerowce świata o długości do 400 m.
Koszt i zakres projektu
- 2,5 mld zł – koszt budowy terminala.
- 10 mld zł – szacowany koszt infrastruktury morskiej, w tym 65-kilometrowego toru podejściowego o głębokości 17 m.
- Jednoczesna obsługa dwóch kontenerowców przy nabrzeżu.
Budowę ma zrealizować konsorcjum firm z Kataru i Belgii.
Wiceminister Arkadiusz Marchewka: „nikt nam tej inwestycji nie zatrzyma”
Komentując orzeczenie, wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka stwierdził, że przeciwnicy „na każdym kroku próbowali zbombardować inwestycję”, ale „sąd potwierdził prawidłowość decyzji GDOŚ”. Zapowiedział rozpoczęcie pierwszych prac inwestycyjnych – budowy drogi technicznej – na przełomie trzeciego i czwartego kwartału.
Możliwe odwołanie ekologów
Marchewka spodziewa się, że organizacje ekologiczne złożą skargę kasacyjną, lecz podkreśla, że resort infrastruktury i ZMPSiŚ są przygotowane na „różne scenariusze”.
Dalsza batalia sądowa i znaczenie dla Bałtyku
Skarga do WSA to kolejny etap sporów o lokalizację i warunki budowy portu zewnętrznego. Poprzednie postępowania dotyczyły decyzji lokalizacyjnej wojewody oraz pierwszej decyzji środowiskowej RDOŚ w Szczecinie. Mimo to rząd ocenia projekt jako kluczowy dla bezpieczeństwa i konkurencyjności Polski na Bałtyku.
Fot. PAP/Adam Warżawa